Op 10 november jl. vond de première plaats van het toneelstuk Murder on the Nile van REP Entertainment. Deze voorstelling was te zien in het Zaantheater in Zaandam.
Het beroemde moordmysterie Murder on the Nile van Agatha Christie wist het publiek wat langzaam mee te nemen in de wereld van spanning, geheimen en bedrog. Maar als eenmaal een moord begaan is aan boord van de Lotus, zijn de spelers lekker op stoom en kan het meespeuren beginnen. Onder leiding van regisseur Jasper Verheugd, ook verantwoordelijk voor de vertaling, werd Christie's befaamde werk tot leven gebracht, waarbij de setting – een elegante stoomboot op de Nijl – en het tijdperk van de jaren '30 prachtig tot uiting kwamen.
Wat begint als een romantische Nijlcruise, verandert in een nachtmerrie. Wanneer er in het holst van de nacht een schot klinkt en er een levenloos lichaam gevonden wordt, staan alle passagiers op scherp, en is niemand meer onschuldig. De spanning aan boord stijgt als Canon Pennefather te dicht bij de waarheid komt en op het punt staat om een schokkende onthulling te doen.
De cast bestaat uit Stanly Burleson, Anne de Blok, Wilbert Gieske (die de rol deelt met Rick Engelkes), Jeske Van de Staak, Sjoerd Spruijt, Doris Baaten, Julia Lammerts, Alexander Schuitema, Silyan Elkattabi en Lotte van der Made. Zij zijn uitstekend gecast en brachten hun rollen met finesse en diepte. In het bijzonder viel de vertolkingen van de hoofdrolspelers Sjoerd Spruijt en Doris Baaten, in de rollen van Simon Mostyn en Miss Helen FFoliot FFoulkes op. Hun intensiteit, humor en charisma gaven een gelaagdheid aan de complexiteit van het karakter. Het samenspel tussen de personages had een duidelijke chemie, en de wisselwerking tussen jaloezie, liefde, en verborgen agenda’s werd subliem naar voren gebracht. Elk personage had zijn eigen geheim, en de acteurs wisten de spanning stap voor stap op te bouwen.
Het decor en de kostuums waren zorgvuldig gekozen en zeer passend voor de sfeer. Met aandacht voor detail werd het publiek meegenomen op een bootreis, waarbij we alleen zicht op het dek hadden, maar wat ons het gevoel gaf dat we op een elegant ingerichte stoomboot zaten. Als de boot voor anker lag, was dit overduidelijk door de aanwezigheid van een megagroot anker midden op het podium. Dit deed soms wel een beetje vreemd aan.
De regisseur heeft er verstandig voor gekozen om de spanning langzaam maar zeker op te bouwen. In het begin ontvouwt de intrige zich in een rustig tempo, maar naarmate de plot zich ontvouwt, komt de voorstelling in een stroomversnelling en waren we opeens vrij vlot bij het eind. De regie liet de dramatische momenten goed tot hun recht komen en wist de sfeer van achterdocht en mysterie constant vast te houden. Deze momenten werden ijzersterk ondersteund door geluidseffecten of mooie zang van de steward Amon (Silyan Elkattabi).
Als publiek word je erg aangespoord om mee te speuren, doordat er vooraf al diverse ‘clues’ te bemachtigen zijn op verschillende plekken in het theater. Het zet je aan het denken en voor je het weet zie je overal een aanwijzing in. Erg leuk bedacht en geeft een extra detective-vibe aan ons bezoek.
De première van Murder on the Nile bracht een boeiend moordmysterie vol intriges en sterke acteerprestaties. Het publiek werd meegenomen naar het fascinerende decor van de sjieke boot Lotus en verleid door de mysterieuze sfeer die door de acteurs en regie werd opgebouwd. Het toneelstuk bewijst dat Agatha Christie’s werk nog steeds relevant en aantrekkelijk is voor een modern publiek. Een aanrader voor wie houdt van klassieke moordmysteries in een stijlvol jasje.
Bron: Léon Berkenbosch
Castfoto's: Musicalweb
Scenefoto's: Willem van Walderveen